fbpx

Tragedi Masjid Al-Haram dan perintah Raja Salman

binladenBaru-baru ini berlakunya sebuah tragedi di Masjid Al-Haram, Makkah Al-Mukarramah iaitu angin ribut yang kuat telah menumbangkan sebuah kren yang berada di sebelah tempat Sa’ie. Kren tersebut telah jatuh ke atas bangunan Sa’ie dan beberapa bahagian kren telah terjatuh di tempat lapang antara Mataf dan bangunan masjid hingga mengorbankan banyak nyawa, ada yang cedera dan ada yang mengalami kecacatan kekal.

Sehubungan kejadian tersebut, maka operasi pembinaan di Masjid Al-Haram dihentikan serta merta. Syarikat pembinaan Bin Laden (pemilik kren dan projek) digantung dari semua projek yang sedang berjalan, dinilai semula bagi projek-projek sedang berjalan yang lain serta dilarang menyertai projek akan datang di Saudi sehingga semua siasatan lengkap dan hukuman telah lengkap kemudian barulah disemak semula kelayakan syarikat ini untuk turut membida projek akan datang. Ini kerana menurut siasatan awal, kren yang tumbang diletakkan di tempat yang salah dan posisi yang tidak selamat. Semua anggota projek yang terbabit dilarang dari tinggalkan Arab Saudi sehingga semua siasatan tamat.

Raja Salman dan Kerajaan Arab Saudi telah mengumumkan:

1. Bayaran pampasan Riyal 1 juta (RM 1.14 juta) bagi waris si mati.
2. Bayaran pampasan Riyal 1 juta (RM 1.14 juta) bagi setiap yang cedera yang sebabkan kecacatan kekal.
3. Bayaran pampasan riyal 500 ribu (RM573 ribu) bagi cedera yang lain.
4. Diberikan jemputan khas seramai 2 orang dari waris si mati untuk tunai Haji jemputan Diraja tahun 1437H.
5. Dibenarkan semua jemaah Haji yang cedera sehingga tidak mampu tunai Haji tahun ini dengan baik, untuk kembali menunaikan Haji tahun hadapan dengan pakej jemputan Diraja.
6. Dibenarkan beberapa ahli keluarga mangsa yang terlantar di hospital diberi visa khas untuk menunggu di Saudi dan diberi perhatian khas kepada mereka sehingga pulang.

Sumber: www.alriyadh.com/1082991

makkah-tragedy